Предимствата на частното пред държавното училище
Живеем в свят, в който всеки се стреми да покаже най-доброто от себе си, но няма човек, институция, място, което да притежава само положителни или само отрицателни страни.
Бихме искали да посочим някои преимущества на частните училища, без това да е напълно изчерпателен списък.
Най-важното предимство на частното училище е, че предлага повече възможности за избор.
Искате голям, озеленен двор с подходящи съоръжения за катерене и зеленчукова градина? Или може би предпочитате детето ви да участва в различни проекти и проблемни казуси, за да се научи да взема самостоятелни решения, вместо да запомня големи обеми от информация? Трябва само да потърсите онези условия, които отговарят на образа на мечтаното училище, изграден във въображението ви.
Едно от значенията на думата „частен” се свързва много добре с темата, която разглеждаме – „нещо лично, индивидуално, което се отнася до отделен човек, нещо интимно”.
В частното училище Детето, със своята вселена от идеи, таланти и индивидуалност, не се изгубва в общата група. След приема учителите съставят комплексна оценка на всеки ученик. Вземат предвид семейната среда, неговия характер и интереси и се опитват да го изграждат съобразно личностните му качества. Учат го да преодолява слабостите си и да развива вродените си силни страни.
По-малките класове и помощник-учителите, които подкрепят работата на класния ръководител в частното начално училище, са основен фактор за по-добрата реализация на индивидуалния подход и диференциацията в учебния процес.
Приобщаващото образование се осъществява по най-добрия възможен начин. Преценяват се конкретните нужди на детето със специални образователни потребности и при необходимост се осигурява асистент за ежедневна индивидуална подкрепа. Работи се с темпото на ученика. Учителите го включват в проекти, насърчават го да се справя самостоятелно със задачи на неговото ниво, за да придобие усещането, че знае, може и напредва.
В частното училище родителите имат изискванията на клиенти. Ако техните очаквания не са покрити, те лесно търсят други решения. Това изправя учителите пред постоянното предизвикателство да надграждат себе си – своите преподавателски и личностни умения за комуникация и за мотивиране на учениците да бъдат пълноценни участници в творческия процес на обучението.
Училището е място за развитие и основа, върху която учениците да усъвършенстват себе си, уменията си да общуват, да определят своите граници и да зачитат тези на другите, да усвояват знания, да откриват света. Затова директорите и учителите на всяка една институция, независимо дали частна или държавна, търсят да осигурят най-добрите образователни условия за своите ученици.
В частното училище родителите имат пряко участие във финансирането, което поставя ръководството и служителите под по-голям натиск да дадат максималното от себе си по отношение на материалната база, атмосферата, подхода към учениците и грижата към тях.
Тази статия няма за цел да дискредитира държавните училища.
Бихме искали да представим някои предимства на частните училища, които разбира се могат да присъстват и в държавните.
Заключенията са направени през субективния поглед на родител, чиито деца са учили последователно в държавно и в частно училище, и учител, натрупал опит както в частна, така и в държавна институция.